S T A T U T
ZESPOŁU SZKOLNO – PRZEDSZKOLNEGO
W KOZARZEWIE
Tekst jednolity znowelizowany 30.08.2016 r.
Obowiązuje od dnia 1 września 2016 roku.
Podstawa prawna:
Część A
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Kozarzewie
§ 1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkolno - Przedszkolny w Kozarzewie,
2) Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Kozarzewie,
3) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole w Kozarzewie,
4) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256 , poz. 2572 z późn. zm.)
5) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Zespołu, którego część A stanowi Statut Przedszkola w Kozarzewie a część B Statut Szkoły Podstawowej w Kozarzewie.
§ 2. 1. Zespół nosi nazwę: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozarzewie.
2. Siedzibą Zespołu jest budynek Szkoły Podstawowej w Kozarzewie.
3. Adres Zespołu: Kozarzew 4, 62-530 Kazimierz Biskupi.
4. W skład Zespołu wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa w Kozarzewie.
2) Przedszkole w Kozarzewie.
§ 3. 1. Nazwa Zespołu jest używana w pełnym brzmieniu.
2. Zespół używa pieczęci w brzmieniu:
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozarzewie
Kozarzew 4
62-530 Kazimierz Biskupi.
§ 4. Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Kazimierz Biskupi.
§ 5. 1. Zespół jest jednostką budżetową Gminy.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Zespołu regulują odrębne przepisy.
§ 6. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
§ 7. 1. Wprowadza się wspólność rad pedagogicznych oraz rad rodziców Szkoły i Przedszkola, wchodzących w skład Zespołu.
2. Organami Zespołu są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna Przedszkola i Szkoły,
3) Rada Rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola i Szkoły
4) Samorząd Uczniowski Szkoły.
3. Kompetencje poszczególnych organów Zespołu oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi określa statut Szkoły i Przedszkola.
§ 8. 1. Zespołem kieruje dyrektor.
2. Dyrektor Zespołu jest jednocześnie dyrektorem Szkoły i Przedszkola.
3. Stanowisko dyrektora Zespołu powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół zgodnie z ustawą.
§ 9. 1. Zespół używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 10. Zasady wydawania oraz wzorów świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 11. 1. Statut Przedszkola i statut Szkoły Podstawowej wchodzą w skład Statutu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
2. Zasady postępowania w sprawie uchwalenia Statutu i wprowadzenia zmian w Statucie określa ustawa.
Część B
Przedszkole w Kozarzewie
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
W związku z powyższym od 1 stycznia 2014 roku umowę w zakresie usług zawierać w imieniu Gminy Kazimierz Biskupi będzie dyrektor zespołu .
§ 2
1) Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy;
2) aktu nadania nazwy przedszkolu,
3) niniejszego statutu.
1) dochodów własnych Gminy Kazimierz Biskupi,
2) z wpłat rodziców,
3) z darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki,
§ 3
§ 4
2a. Wysokość opłaty, o której mowa w ust 2, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.
§ 5
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 6
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych,
9) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
12) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej,
13) przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności czytania i pisania.
1) udzielanie i organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie
z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
2) sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
3) włączanie rodziców do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 7
1) dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców.
§ 8
1) kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez prowadzenie ewaluacji wewnętrznej, kontroli i wspomaganie nauczycieli,
3) przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
4) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach oraz gromadzenie informacji niezbędnych do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu przedszkole,
6) wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym organu prowadzącego
i organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
7) planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
8) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
9) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym, instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi oraz jednostkami wspierającymi przedszkole,
10) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
11) branie udziału w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych przy ustalaniu stopnia awansu zawodowego nauczycieli,
12) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
13) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola,
14) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i ppoż.,
15) koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
16) administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem,
17) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
18) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy przyznane nauczycielowi uprawnienia zostaną naruszone,
19) dopuszczanie do użytku programów wychowania przedszkolnego,
20) ustalanie na wniosek Rady Pedagogicznej ramowego rozkładu dnia dla każdego oddziału, który określa dla każdego oddziału: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę,
21) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
22) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
23) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 9
1) zatwierdzanie rocznych planów pracy,
2) przygotowanie i uchwalenie projektu statutu i jego zmian,
3) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających
do przedszkola,
5) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
6) uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz innych regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym.
1) opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela,
2) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola,
3) opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
4) przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora,
5) opiniowanie kandydatury osób do powierzenia funkcji kierowniczych
w przedszkolu,
6) wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
7) wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
8) zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych,
9) opiniowanie programów wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich przez dyrektora przedszkola,
10) opiniowanie programu wychowawczego i profilaktycznego przed jego uchwaleniem przez radę rodziców.
1) występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora zespołu lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze
w przedszkolu,
2) wybranie w drodze tajnego głosowania swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora zespołu,
3) występowanie z wnioskiem o nadanie imienia przedszkolu,
4) wnioskowanie w sprawie ramowego rozkładu dnia,
5) wnioskowanie w sprawie oceny pracy nauczyciela,
6) rozpatrywanie skierowanych do niej wniosków rady rodziców, dotyczących wszystkich spraw przedszkola.
§ 10
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych wychowanków oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do wychowanków, nauczycieli i rodziców.
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola, który opracowuje dyrektor zespołu w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia w wyniku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora zespołu,
4) opiniowanie zgody dyrektora zespołu na działanie stowarzyszeń, organizacji (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) na terenie przedszkola,
5) występowanie do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny nad placówką
z wnioskami o zbadanie działalności przedszkola,
6) występowanie do rady pedagogicznej, dyrektora z wnioskami, opiniami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola,
7) wybranie w drodze tajnego głosowania swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora zespołu.
§ 11
§ 12
1) trzech członków rady pedagogicznej,
2) trzech członków rady rodziców,
3) dyrektor, pełniący funkcję przewodniczącego tej komisji.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 13
a) wielodzietność rodziny kandydata,
b) niepełnosprawność kandydata,
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
g) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
a) imię i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru Pesel – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
b) imiona i nazwiska rodziców kandydata,
c) adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata,
d) adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata, o ile je posiadają,
§ 14
1) zalegania z odpłatnością za co najmniej dwa okresy płatnicze,
2) nieprzerwanej nieobecności dziecka w przedszkolu przez 14 dni i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
3) zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innych oraz odmowy ze strony rodziców (opiekunów prawnych) współpracy z przedszkolem, wychowawcą, specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczna i zdrowotną.
§ 15
§ 16
§ 17
1) co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
2) co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym , na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.),
3) najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
4) pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
i inne).
§ 18
§ 19
1) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2) pomieszczenie administracyjno-gospodarcze i do pracy logopedycznej,
3) szatnie dla dzieci,
4) łazienkę i toalety,
§ 20
§ 21
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§ 22
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną
i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
2) wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju,
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
4) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
5) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców,
4) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
5) zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i w czasie wycieczek oraz spacerów,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
7) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
8) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troskę
o estetykę pomieszczeń,
9) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć indywidualnych, wyrównawczych,
10) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
11) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
12) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
i uchwał,
13) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowych,
14) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
3) włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 23
1) współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń rozwojowych, zapobiegania zaburzeniom zachowania, inicjowania różnych form pomocy wychowawczej,
2) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dzieci,
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
4) współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa psychologicznego dla rodziców,
5) prowadzenie warsztatów psychologicznych dla nauczycieli,
6) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 24
1) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym dzieciom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci,
w zależności od rozpoznanych potrzeb,
4) współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń wymowy oraz prowadzenia zabaw i ćwiczeń usprawniających narządy mowy,
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
6) prowadzenie szkoleń, pogadanek, zajęć pokazowych dla nauczycieli i rodziców,
7) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 25
1) prowadzenie ćwiczeń indywidualnych i grupowych dla dzieci, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
2) współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń postawy oraz prowadzenia zabaw i ćwiczeń usprawniających zaburzenie,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń postawy, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
4) prowadzenie szkoleń, pogadanek, zajęć pokazowych dla nauczycieli i rodziców,
5) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26
§ 27
1) utrzymywanie w czystości pomieszczeń powierzonych jej opiece oraz naczyń
i sztućców używanych przez dzieci,
2) pobieranie z kuchni posiłków dla dzieci i wydawanie ich poszczególnym dzieciom,
3) pomaganie w karmieniu i wykonywaniu przez dzieci czynności samoobsługowych,
4) pomaganie nauczycielce w dozorowaniu dzieci podczas wycieczek i spacerów,
5) odpowiedzialność za powierzony sprzęt,
6) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 28
1) spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczycielkę danego oddziału,
2) pomaganie w przygotowaniu pomocy do zajęć,
3) wykonywanie innych czynności pomocniczych wynikających z ramowego rozkładu dnia,
4) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 29
1) dbanie o bezpieczeństwo mienia przedszkolnego,
2) pełnienie służby w budynku i nie wpuszczanie na jego teren osób niepowołanych,
3) dbanie o wyznaczony teren zielony,
4) wykonywanie drobnych napraw sprzętu przedszkolnego,
5) sygnalizowanie wszelkich uszkodzeń sprzętu i narzędzi,
6) włączanie i wyłączanie systemu alarmowego,
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 30
1) dbanie o bezpieczeństwo mienia przedszkolnego,
2) mycie okien w przedszkolu,
3) pomoc przy zakupie pomocy, sprzętów i zabawek i innych artykułów niezbędnych do funkcjonowania przedszkola,
4) pranie firanek,
5) mycie lamp oświetleniowych wewnątrz przedszkola,
6) trzepanie dywanów,
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu.
§ 31
1) wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwu dzieci,
2) udzielanie pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
3) informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 32
7. Ustawa o systemie oświaty wprowadza tez zmiany dotyczące zasad odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci sześcioletnich.
8. Odroczenie odbywa się na wniosek rodziców, jednak wniosek o odroczenie obowiązku szkolnego rodzice mogą składać w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat, tj. do 31 grudnia.
9. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego.
10. Do wniosku o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego rodzice zobowiązani są dołączyć opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania obowiązku szkolnego, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię pedagogiczno-psychologiczną.
11. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej w roku szkolnym 2015/2016 lub innej formie wychowania przedszkolnego.
12. Ustawa o systemie oświaty określa zasady wydawania zezwolenia na realizację przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
§ 33
2. Dziecko ma prawo do:
1) szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
2) poszanowania jego godności i wartości,
3) swobody myśli, sumienia i wyznania,
4) prosić o to czego chce, ale nie żądać tego,
5) podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje,
6) uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
7) przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
8) zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować,
9) popełniać błędy i zmieniać zdanie,
10) odnosić sukcesy,
11) do swojej prywatności, samotności i niezależności,
12) do nienaruszalności cielesnej,
13) do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
14) zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
15) do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
16) znać swoje prawa i korzystać z nich,
17) spokoju i samotności, gdy tego chce,
18) pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
19) wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
20) wspólnoty i solidarności w grupie,
21) zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
22) pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
23) doświadczania konsekwencji swojego zachowania.
3. Dziecko ma obowiązek :
1) postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
2) stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
3) dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów,
4) przestrzegać zasad obowiązujących w grupie ,
5) respektować polecenia nauczyciela,
6) utrzymywać porządek wokół siebie,
7) sprzątać zabawki po skończonej zabawie,
8) nie przeszkadzać innym w zabawie,
9) dbać o swój higienę osobistą oraz estetyczny wygląd,
10) wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków,
11) nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom,
12) szanować godność i wolność drugiego człowieka,
13) informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych
§ 34
§ 35
1) uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
2) uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
3) wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
4) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców,
5) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej.
§ 36
1) przestrzeganie niniejszego statutu,
2) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
3) przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo i zgodnie z rozkładem dnia,
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
6) kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych
i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
7) udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
8) punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa,
9) nie przyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, których stan zdrowia zagraża im samym oraz innym dzieciom,
10) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
§ 37
1) zebrania ogólne,
2) zebrania grupowe,
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami
i specjalistami,
4) zajęcia otwarte,
5) wymiana informacji drogą elektroniczną,
6) imprezy i uroczystości z udziałem rodziców,
7) kącik dla rodziców,
8) spotkania i zebrania rady rodziców.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników samorządowych.
§ 39
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się wyłożenie statutu w bibliotece zespołu szkolno-przedszkolnego oraz zamieszczenie na stronie internetowej zespołu.
§ 40
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy. Organ prowadzący przedszkole jest zobowiązany zapewnić obsługę administracyjną, w tym prawną, obsługę finansową oraz obsługę organizacyjną przedszkola.
Część C
SZKOŁA PODSTAWOWA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Szkoła Podstawowa w zwana w dalszej części Statutu „Szkołą” jest szkołą publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 art.60.ust.2 o systemie oświaty (Dz.U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 Nr 26 poz.113) z późniejszymi zmianami oraz zarządzeniami wykonawczymi do ustawy, która:
1) Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania w 6-letnim cyklu kształcenia,
2) Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę obowiązku szkolnego,
3) Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone
w odrębnych przepisach,
4) Realizuje ustalone dla szkoły podstawowej:
a) podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych,
b) ramowy plan nauczania;
5) Realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007r ( z póź. zm) w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów szkołach publicznych.
§1
tel., faks: 63 2411327
§ 2
Szkoła Podstawowa w Kozarzewie
1) Pieczęć urzędowa jest (z godłem w części środkowej) lub jej elektroniczny wizerunek umieszcza się na dokumentach szczególnej wagi, tj.: świadectwa, kopie świadectw, legitymacje szkolne, akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.
3. Na stemplu: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozarzewie Kozarzew 4, 62-530 Kazimierz Biskupi
1) Stempla szkoły używa się w pismach wychodzących ze szkoły np. zaświadczeniach, wnioskach, informacjach dla rodziców, opiniach itp.
2) Stempla szkoły używa się w obiegu wewnętrznym np.: zarządzeniach dyrektora, pismach wewnętrznych np. kary, nagrody dyrektora, dokumenty szkolne, regulaminy, procedury, instrukcje itp.
3) Stempla szkoły używa się w dokumentacji finansowej.
INNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 3
§ 4
1) Sześcioletni cykl kształcenia zgodny z ramowym planem nauczania
w klasach I – VI i tygodniową liczbą godzin,
2) Szkoła prowadzi zajęcia w świetlicy szkolnej wynikające z planu nauczania,
3) Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z organizacją dojazdu do szkoły i powrotu do domu oraz ze względu na czas pracy rodziców organizuje się zajęcia świetlicowe,
4) Szkoła prowadzi:
a) nauczanie indywidualne,
b) w przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły oraz orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno – pedagogicznej istnieje możliwość zorganizowania nauczania indywidualnego, klasy wyrównawczej i integracyjnej na zasadach określonych zarządzeniami MEN.
§ 5
CELE I ZADANIA
§ 6
1) Umożliwia i uwzględnia optymalne warunki rozwoju uczniów,
1a) Począwszy od roku szkolnego 2014/2015 szkoła zapewnia uczniom dostęp do bezpłatnych podręczników oraz materiałów edukacyjnych dla uczniów klas I, a w roku szkolnym 2015/2016 dla I, II i IV, w następnych latach dla kolejnych klas. Podręczniki są wypożyczane uczniom przez bibliotekę szkolną i obowiązują przez 3 lata szkolne. W przypadku uszkodzenia lub braku zwrotu podręcznika rodzice są zobowiązani do pokrycie kosztów zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego. Podręczniki i materiały edukacyjne są własnością organu prowadzącego szkołę,
1b) nauczyciel i uczniowie mogą korzystać z elektronicznego podręcznika pod warunkiem jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
2) Przestrzega zasad bezpieczeństwa, oraz promocji i ochrony zdrowia w czasie zajęć szkolnych i przerw międzylekcyjnych,
3) Uświadamia uczniom poczucie tożsamości narodowej w toku zajęć lekcyjnych,
4) Rozwija uczucia patriotyczne poprzez organizację apeli, uroczystości i gazetek ściennych z okazji rocznic państwowych. W naszej szkole przyjęto do realizacji:
5) Określa szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowanego zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, określa zasady przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (WSO),
6) Szkoła zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; ze szczególnych uzdolnień; ze specyficznych trudności w uczeniu się; z zaburzeń komunikacji językowej; z choroby przewlekłej; z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych; z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą,
a) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne,
b) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
c) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni.
d) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
e) W szkole pomoc udzielana jest w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć logopedycznych, porad i konsultacji oraz innych form, zależnych od możliwości finansowych szkoły,
f) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się w formie:
g) Dyrektor na podstawie opinii wychowawcy, pedagoga i nauczycieli ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. O udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor niezwłocznie, pisemnie informuje rodziców ucznia, któremu taka pomoc jest udzielana,
h) Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut,
7) Zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez: umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania, ukończenia szkoły w skróconym czasie, udziału w konkursach przedmiotowych i kołach zainteresowań, funkcjonujących na terenie szkoły. Uczeń ma prawo przystąpić do konkursów w innej szkole, jeżeli w szkole macierzystej takowego konkursu się nie organizuje,
8) Zapewnia upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
9)Kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji RP, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka,
10) Reprezentuje chrześcijański i etyczny system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki przy zachowaniu zasad pełnej tolerancji w odniesieniu do uczniów i osób o innych światopoglądach, przekonaniach religijnych,
11) Umożliwia uczniom naukę religii lub etyki, zgodnie z życzeniem rodziców. Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w nauce religii lub etyce nie może być powodem dyskryminacji,
a) Organizacja religii w szkole odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 155) oraz rozporządzeniem zmieniającym z dnia 25.03.2014r. (Dz.U. nr 478)
b) Religia i etyka w szkole są organizowane dla uczniów na życzenie ich rodziców;
c) Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów danej klasy. W przypadku zgłoszenia mniejszej liczby uczniów niż 7, organ prowadzący szkołę w porozumieniu z kościołem organizuje naukę religii w grupie łączonej;
d) Naukę etyki organizuje się w szkole bez względu na liczbę chętnych uczniów. Organizacja etyki nie wymaga porozumienia, o którym mowa w pkt. 11c.;
12) Wychowuje dla pokoju i demokracji,
13) Rozwija wartości tj. humanizm, sprawiedliwość, równość, wolność, przyjaźń oraz szacunek dla innych narodów i ich osiągnięć,
14) Uczy szacunku dla drugiego człowieka i poszanowania godności osobistej,
15) Motywuje do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze, kształtuje wrażliwość na piękno, dobro, miłość, rozwija talenty artystyczne, literackie, muzyczne, przyrodnicze i inne,
16) Rozwija kulturę i sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku,
17) Organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez nauczanie indywidualne po wydaniu orzeczenia PPP,
18) Określa zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, uwzględnia ich prawo do znajomości zadań szkoły oraz przepisów prawa oświatowego,
19) Określa formy i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie ( Formy współpracy z PPP),
20) Sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych:
a) dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole;
21) Szkoła sprawuje indywidualna opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:
a) uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku poprzez ograniczenie wymagań i dostosowanie do możliwości na podstawie odpowiednich zaświadczeń lekarskich lub orzeczeń PPP;
b) uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc doraźna poprzez zapewnienie bezpłatnego dożywiania, pomocy rzeczowej w miarę posiadanych środków,
22) Szkoła realizuje zadania z zakresu profilaktyki poprzez Program Profilaktyki,
23) Szkoła określa regulamin wycieczek,
24) Szkoła określa regulamin dyżurów nauczycielskich.
2. Działania szkoły dotyczą:
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,
4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
5) zarządzania szkołą lub placówką.
ORGANY SZKOŁY
§ 7
1. Organami szkoły są:
2. Kompetencje poszczególnych organów:
3. Statut określa szczegółowe kompetencje, zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
1) Dyrektor szkoły
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą
i opiekuńczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju,
c) sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli
i wychowawców, opracowuje plan nadzoru pedagogicznego, dwa razy w roku przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
d) przewodniczy radzie pedagogicznej, realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje o czym powiadamia organ prowadzący szkołę i organ nadzorujący,
e) powołuje stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej,
f) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami,
g) przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły,
h) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) opracowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły do 30 kwietnia każdego roku,
j) dba o powierzone mienie,
k) dokonuje oceny pracy nauczycieli, oceny dorobku zawodowego, wyznacza opiekuna stażu dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, zatwierdza plan rozwoju zawodowego, przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty,
l) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
ł) współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim,
m) prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
n) przestrzega postanowień statutu,
o) jest zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo uczniom i pracownikom szkoły,
p) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym,
r) dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną programy nauczania,
s) wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą,
t) występuje z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
u) przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły,
w) opracowuje projekt planu finansowego szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
y) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zwolnienia z realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego,
z) przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców propozycje realizacji zajęć wychowania fizycznego uwzględniając potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; uwarunkowania lokalne; miejsce zamieszkania uczniów; tradycje sportowe środowiska lub szkoły; możliwości kadrowe,
ż) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
2) Rada pedagogiczna
a) Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie jej statutowych zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, uprawnionym do wydawania aktów prawa na terenie szkoły,
b) W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
c) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
d) Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb,
e) Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej:
f) Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, jej posiedzenia są protokołowane,
g) Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady,
h) Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego,
3) Rada rodziców
a) W szkole działa rada rodziców, Działalność rady rodziców przebiega w oparciu o regulamin opracowany przez rodziców. Regulamin określa cele, struktury i zasady działania Rady Rodziców. Określa tryb i procedury powoływania Rady Rodziców, precyzuje kompetencje i zadania, wskazując szczególnie te, które dotyczą prac Prezydium, Komisji Rewizyjnej. Regulamin Rady Rodziców określa zasady gospodarki finansowej i wydatkowania funduszu Rady,
b) W szkole może powstać i działać rada szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi tego zagadnienia,
c) Rodzice są zobowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły oraz jego regularnego uczęszczania na zajęcia i zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć,
d) Rodzice mają obowiązek informowania dyrektora szkoły w terminie do 30 września każdego roku o spełnianiu obowiązku szkolnego poza granicami Polski,
e) Nieusprawiedliwiona nieobecność na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych powoduje wszczęcie procedur związanych z wezwaniem rodziców do natychmiastowej realizacji obowiązku szkolnego przez ich dzieci,
f) Rodzice opiniują przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji zajęć wychowania fizycznego uwzględniając potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; uwarunkowania lokalne; miejsce zamieszkania uczniów; tradycje sportowe środowiska lub szkoły; możliwości kadrowe,
g) Rodzice opiniują przedstawiony przez dyrektora projekt planu finansowego szkoły,
h) Rodzice uchwalają w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy i Profilaktyki Szkoły,
4) Samorząd uczniowski
a) W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
b) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez radę samorządu uczniowskiego,
c) Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów; samorząd może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących praw, takich jak:
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 8
1. W szkole zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września (z wyjątkiem soboty), a kończą się w piątek po 20 czerwca.
2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się śródrocznie w ciągu ostatniego pełnego tygodnia przed rozpoczęciem ferii, a roczne w ostatnim tygodniu przed zakończeniem zajęć dydaktycznych danego roku szkolnego. Szczegółowe zasady oceniania i klasyfikowania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
3. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach. Rok szkolny jest podzielony na 2 semestry. Pierwszy semestr kończy się w ostatnim pełnym tygodniu przed feriami zimowymi. Drugi semestr kończy się 31 sierpnia.
4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący do 30 maja każdego roku.
5. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin i przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez organ prowadzący szkołę.
6. Na podstawie arkusza organizacji szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 9
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły dla uczniów jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziałach IV-VI nie powinna przekraczać 25 uczniów.
1) Od roku szkolnego 2015/2016 istnieje możliwość tworzenia oddziałów w klasach I-III liczących do 27 uczniów na wniosek rady oddziałowej oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego,
2) W przypadku zwiększenia liczby uczniów do 27, w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.
3. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz zajęć komputerowych,
4. Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych
w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów, oraz w zasadzie na zajęciach z języków obcych i zajęć komputerowych w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów w klasach IV-VI.
5. W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę.
6. Zajęcia wychowania fizycznego powinny prowadzone być w grupach liczących nie mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej.
§ 10
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji,
z uwzględnieniem ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy zaś rozkład zajęć ustala nauczyciel.
§ 11
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna w klasach IV – VI trwa 45 minut.
3. W klasach I-III o czasie trwania zajęć i przerwach między nimi decyduje nauczyciel prowadzący, uwzględniając możliwości psychofizyczne i percepcyjne uczniów, zachowując ogólny tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych.
§ 12
1. Biblioteka szkolna spełnia rolę pracowni szkolnej służącej realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Biblioteka zajmuje odrębne pomieszczenie, które przeznaczone jest do przechowywania księgozbioru oraz prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego.
3. Biblioteka działa w oparciu o regulamin.
4. Centrum Informacji Multimedialnej – ICIM, może działać przy bibliotece szkolnej i służyć poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystaniu informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informatyczną.
5. Biblioteka współpracuje z innymi bibliotekami, w tym z Gminną/ Publiczną Biblioteką.
6. Biblioteka wypożycza uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, mające postać papierową, lub zapewniania uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających postać elektroniczną, bądź przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku zwrotu lub ich udostępniania. Zasady wypożyczania podręczników lub materiałów edukacyjnych zawarte są w Regulaminie Biblioteki.
7. Biblioteka ewidencjonuje podręczniki i materiały edukacyjne zakupione przez szkołę ze środków dotacji celowej, jednocześnie realizuje obowiązek inwentaryzacji.
§ 13
1. Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców - na wniosek rodziców oraz ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
1) Świetlica, zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
2. Świetlica jest czynna od 11.35 do 14.35, grupa wychowawcza liczy do 25 uczniów.
3. Uczniowie przebywający w świetlicy są pod stałą opieką wychowawców.
4. Świetlica działa w oparciu o regulamin pracy świetlicy.
§ 14
1. Dla realizacji celów statutowych szkoła podstawowa zapewnia możliwość korzystania z:
1) sal dydaktycznych z niezbędnym wyposażeniem,
2) sali gimnastycznej wraz z zapleczem,
3) terenu rekreacyjnego, boisk sportowych,
4) pomieszczenia bibliotecznego i świetlicy szkolnej,
5) z zaplecza kuchennego i stołówki,
6) archiwum,
7) sekretariatu,
8) gabinetu dyrektora,
9) pracowni komputerowej.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 15
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, logopedę, psychologa, pedagoga, asystenta nauczyciela oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Obsługę finansową zapewnia księgowa.
§ 16
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli jest związany z:
1) odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (dotyczy wszystkich nauczycieli, wychowawców, pedagoga, nauczyciela biblioteki, nauczycieli świetlicy),
2) prawidłowym przygotowaniem się do lekcji,
3) przygotowaniem pomocy dydaktycznych,
4) bezstronnością i obiektywizmem w ocenianiu uczniów,
5) stosowaniem zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
6) rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, w tym ich zainteresowań i uzdolnień,
7) doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych, konsultacjach
z doradcami metodycznymi,
8) realizowaniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych, uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.
3. Nauczyciel winien prowadzić następującą dokumentację:
1) dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć,
2) rozkłady materiału/ plany pracy z poszczególnych przedmiotów na dany rok szkolny (według aktualnych programów),
3) konspekty, scenariusze lekcyjne (nauczyciel stażysta),
4) sprawozdania z działalności, za którą nauczyciel jest odpowiedzialny.
4. Nauczyciele w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy mogą prowadzić dobrowolne, nieodpłatnie, zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami uczniów zajęcia dodatkowe w formie kół zainteresowań lub opieki nad organizacjami typu SKO, PCK, PTTK, LOP.
§ 17
1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne problemowo- zadaniowe.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3. Zespół dokonuje wyboru programu nauczania oraz jego modyfikacji.
4. Zespół opracowuje kryteria oceniania uczniów.
5. Zespół opiniuje opracowane w szkole autorskie programy nauczania.
6. Zespół organizuje wewnątrzszkolne doskonalenia nauczycieli.
7. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w szkole prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów trudności w uczeniu się. W przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej – obserwację ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się lub szczególnych uzdolnień.
8. Nauczyciele, wychowawcy lub specjaliści informują bezzwłocznie wychowawcę klasy w przypadku, gdy stwierdzą, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
9. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
10. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy konieczności objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawca klasy planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala wspólnie z dyrektorem szkoły, formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
11. Wychowawca klasy współpracuje z rodzicami ucznia, innymi nauczycielami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, uwzględniając wnioski zawarte w dokumentacji ucznia.
12. Do zadań pedagoga i psychologa w zakresie pomocy- psychologiczno-pedagogicznej należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,
3) zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów,
4) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
5) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
6) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
7) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
10) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
13. Do zadań logopedy w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
a) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
b) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem,
c) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
d) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
e) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
f) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
14. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, jest zadaniem zespołu, który z porozumieniu z dyrektorem, podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
15. Podczas udzielania pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego formy i okres udzielania pomocy są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia zgodnie z przepisami prawa oświatowego. W powyższym programie uwzględniane są wnioski do dalszej pracy z uczniem, a o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną informowani są pisemnie, przez dyrektora rodzice ucznia.
§ 18
1. Sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami sprowadza się do następujących zadań wychowawcy:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów, podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów,
2) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
3) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów,
4) współpracuje z pedagogiem/ psychologiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ślesinie Filia w Koninie,
5) powiadamia o przewidywanym dla ucznia semestralnym / rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem nauki,
6) prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno – wychowawczej.
2. Zadania wychowawcy klasy:
1) Wychowawca klasy sprawuje bezpośrednią opiekę nad uczniami i kieruje życiem zespołowym klasy.
2) Głównym zadaniem wychowawcy klasy jest:
a) prowadzenie, w powierzonej mu klasie, planowej pracy, zmierzającej do pełnej realizacji tego zadania,
b) bliższe poznanie uczniów przez wychowawcę i utrzymanie z nimi stałego kontaktu,
c) dobra znajomość uczniów i całego zespołu klasowego, poznanie warunków ich życia, potrzeb i właściwości co pozwoli wychowawcy na wytyczenie słusznego kierunku i stosowanie właściwych metod pracy,
d) w celu skoordynowania i ujednolicenia oddziaływania wychowawczego na uczniów wychowawca działa w ścisłym kontakcie z nauczycielami i innymi pracownikami pedagogicznymi szkoły, którzy prowadzą zajęcia z uczniami danej klasy, współpracuje z rodzicami,
3) Zadaniem wychowawcy klasowego jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) stworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów, pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
4) Wychowawca w celu realizacji powyższych zadań:
a) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to również uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami
i niepowodzeniami),
d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
e) współpracuje pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień ucznia,
f) organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie udzielania uczniom pomocy psychologicznej
i pedagogicznej,
g) Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek
i instytucji oświatowych.
3. Ponadto do obowiązków wychowawcy należą:
1) troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o jak najlepsze wyniki nauczania, w szczególności:
a) czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej do domu, utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami powierzonej mu klasy dla ustalenia jednolitych wymagań wobec uczniów i sposobów udzielania im pomocy w nauce szkolnej (zainteresowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy mają trudności w nauce),
b) analizowanie wspólne z zespołem uczniowskim i nauczycielami przyczyn niepowodzeń uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie środków zaradczych,
c) pobudzanie dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników nauczania,
d) dbanie regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć, udzielenie wskazówek
i podejmowanie inicjatywy w sprawie organizowania pomocy dla tych, którzy opuścili zajęcia szkolne i mają trudności w uzupełnianiu materiału,
e) współdziałanie z bibliotekarzem szkolnym w organizowaniu czytelnictwa, pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
f) systematyczne współdziałanie z pedagogiem i psychologiem szkoły w celu wyeliminowania trudności wychowawczych,
g) troska o wychowanie moralno-społeczne uczniów, w szczególności:
h) opieka nad zdrowiem uczniów, w szczególności:
i) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy:
j) dla zachowania ciągłości i planowości pracy wychowawczej, wychowawca powinien ustalić na początku każdego roku szkolnego w porozumieniu z dyrektorem szkoły treść i formy swojej działalności wychowawczej, zgodnym ze Szkolnym Programem Wychowawczym,
k) wychowawca klasy składa na posiedzeniach rady sprawozdanie
z przebiegu i wyników swojej pracy,
l) na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele przedmiotów i wychowawcy klasy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidzianych dla niego stopniach okresowych (rocznych),
m) o przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców w formie pisemnej (z pieczątką szkoły) na miesiąc przed posiedzeniem rady pedagogicznej klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej . Kopię listu do rodziców wychowawca zostawia w swojej teczce i odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym,
2) Wychowawca usprawiedliwia nieobecność ucznia w szkole na podstawie usprawiedliwienia napisanego własnoręcznie przez rodzica (prawnego opiekuna) lub na podstawie zaświadczenia wystawionego przez lekarza.
a) usprawiedliwienie musi zawierać konkretną datę i powód nieobecności ucznia,
b) czytelny podpis rodzica (opiekuna), zgodny z wzorem podpisu złożonym w dzienniku lekcyjnym,
c) usprawiedliwienie nie może nastąpić później niż dwa tygodnie od ostatniego dnia nieobecności ucznia w szkole ( po tym terminie nieobecność pozostaje nieusprawiedliwiona),
3) Wychowawca może zwolnić ucznia z zajęć lekcyjnych na pisemną prośbę rodzica (prawnego opiekuna). Na zwolnieniu rodzic musi dokonać zapisu „Odpowiedzialność prawną za nieobecność dziecka w czasie zajęć lekcyjnych biorę na siebie”.
a) W razie wątpliwości, co do wiarygodności napisanego zwolnienia, wychowawca winien potwierdzić ją w rozmowie telefonicznej. Rodzic może osobiście zwolnić z zajęć szkolnych potwierdzając swoją tożsamość;
b) W razie nieobecności wychowawcy w szkole ucznia może zwolnić tylko dyrektor szkoły;
c) Wychowawca lub dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomić o zwolnieniu ucznia nauczycieli, z którymi dany uczeń powinien mieć lekcje.
4) Teczka wychowawcy klasy powinna zawierać:
a) listy obecności rodziców na spotkaniach z wychowawcą,
b) listę dzieci ubezpieczonych,
c) notatki odnośnie klasy z działalności wychowawcy,
d) korespondencje z rodzicami,
e) zeszyty spraw finansowych,
f) usprawiedliwienia nieobecności w szkole,
g) plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny,
h) plan godzin i dyspozycji wychowawcy klasy,
i) zeszyt uwag i pochwał.
5) Sposób postępowania za dokumentacją stanowiącą wartość archiwalną. Wychowawca klasy zdaje dyrektorowi szkoły dokumenty stanowiące wartość archiwalną do końca roku szkolnego, najpóźniej w ostatnim dniu zajęć edukacyjnych każdego roku szkolnego.
4. Od roku szkolnego 2014/2015 w szkole może być zatrudniony asystent nauczyciela w klasach I-III lub asystent wychowawcy świetlicy.
1) Do zadań asystenta należy wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, lub wspieranie wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela lub wychowawcy świetlicy,
2) Asystenta zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy.
3) Asystentowi, nie powierza się zadań określonych dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
4) W celu realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w szkole lub placówce publicznej może być zatrudniony nauczyciel, który nie realizuje w tej szkole lub placówce tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 19
1. Do szkoły uczęszczają uczniowie od lat 6, ale nie wcześniej niż od 5-tego roku życia.
2. Do szkoły dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony obwód szkoły.
3. Dyrektor szkoły może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
4. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
5. Szczegółowe zasady rekrutacji określa Regulamin Rekrutacji.
§ 20
Tryb rozwiązywania sporów.
1. Dyrektor szkoły jako przewodniczący rady pedagogicznej:
1) rozstrzyga sprawy szkolne wśród członków rady pedagogicznej, które pominięto w jej regulaminie,
2) przyjmuje i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
3) negocjuje w sprawach konfliktowych miedzy uczniami, rodzicami i nauczycielami,
4) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,
5) sprawy rozstrzyga z zachowaniem dobra publicznego,
6) wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy szkoły,
7) zawiesza wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeżeli jest ona sprzeczna z prawem lub interesem szkoły i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia sposoby postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały w przypadku braku rozstrzygnięcia przekazuje sprawę do rozwiązania organowi prowadzącemu,
2. Spory, których załatwienie wymaga współdziałania dyrektora, rady pedagogicznej, wychowawców klas lub nauczycieli są rozpatrywane przy współudziale wszystkich zainteresowanych stron.
3. Spory pomiędzy szkołą, a uczniami i ich rodzicami dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania rozpatruje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej; ich decyzje muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami oraz zasadami ustalenia trybu odwoławczego zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
4. Rozstrzyganie sporu nie może przekroczyć 14 dni, chyba że przepisy prawa w tej sprawie stanowią inaczej. Spory, o których mowa w pkt. 3 są rozstrzygane w terminie 7 dni.
5. Do rozstrzygnięcia sporu dyrektor może powołać komisję w składzie po dwóch przedstawicieli stron sporu.
6. Nauczycielowi przysługuje odwołanie od ustalonej oceny wg zasad określonych odrębnymi przepisami.
7. Kwestie sporne z nauczycielami uczeń rozwiązuje za pośrednictwem wychowawcy lub samorządu uczniowskiego.
Prawa uczniów
§ 21
1. Uczeń szkoły ma prawo do znajomości swoich praw.
1) szkoła dostarcza uczniom podstawowych informacji na temat ich praw,
2) dyrektor szkoły umożliwia uczniom zapoznanie się ze statutem. Statut szkoły jest ogólnodostępny i znajduje się w szkolnej bibliotece oraz na stronie internetowej szkoły.
2. Uczeń ma prawo do:
1) otrzymania informacji z różnych źródeł „ideologicznych”, różnych koncepcji filozoficznych, bez cenzury (z wyjątkiem konieczności ograniczeń, o których mowa w odnośnych artykułach oraz ze względu na wiek i zdolności percepcyjne),
2) otrzymania informacji dotyczących ucznia o zapadających w szkole decyzjach, takich jak np. ocena z przedmiotów.
a) uczeń i jego rodzice mają prawo – w przypadku, gdy szkoła korzysta z dziennika elektronicznego- do bezpłatnego uzyskiwania informacji w zakresie nauczania, wychowania i opieki.
3) Wolności wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia to:
a) możliwość wypowiadania własnych sądów światopoglądowych, opinii o bohaterach historycznych, literackich,
b) możliwość wypowiadania opinii na temat programów i metod nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu,
c) możliwość wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska (obrony) we własnej sprawie,
d) możliwość przedstawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów.
4) Wolność myśli, sumienia, wyznawania:
a) uczeń ma możliwości uzewnętrznienia przekonań religijnych i światopoglądowych,
b) szkoła zapewnia równe traktowanie, niezależnie od wyznawanej religii, światopoglądu,
c) w szkole przestrzegana jest tolerancja wobec „inności” religijnej, kulturowej, etnicznej.
5) Wolność zrzeszenia się:
a) uczeń ma możliwość działania w samorządzie szkolnym,
b) w szkole działa SU, który decyduje o ważnych sprawach dotyczących uczniów,
c) uczniowie mają możliwość wydawania gazetki szkolnej, w której wypowiadają się na temat swojej działalności oraz w sprawach szkoły.
6) Wolność od poniżającego traktowania i karania. W szkole nie wolno stosować kar naruszających godność i nietykalność cielesną ucznia:
a) zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (ochrona nietykalności cielesnej),
b) poszanowanie godności ucznia (zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej).
7) Ochrona prywatności ucznia. W szkole prawo do prywatności oznacza:
a) ochronę danych osobistych (np. informacje o stanie zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny- status materialny, wykształcenie rodziców, ewentualne problemy - alkoholizm, rozwód itp.),
b) zakaz publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia.
8) Równe traktowanie wobec prawa szkolnego. Oznacza to:
a) jednakowe ocenianie i traktowanie ucznia bez względu na jego wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia (dobry - słaby),
b) równe traktowanie w sytuacji konfliktu ucznia – nauczyciela (możliwość dowiedzenia swoich racji),
c) życzliwe i podmiotowe traktowanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
d) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych,
e) ma prawo do niezdawania prac domowych na czas ferii i przerw świątecznych,
f) do powiadomienia z wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów z wiadomości: w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy,
g) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
3. Prawa proceduralne.
1) W sytuacji nieprzestrzegania praw zawartych w Statucie przez uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły uczeń ma prawo:
a) zwrócić się w danej sprawie do wychowawcy klasy,
b) przez wychowawcę klasy ma prawo zwrócić się w danej sprawie do dyrektora szkoły,
c) przez dyrektora szkoły i radę pedagogiczna do rady rodziców lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
2) Ze swoją sprawą uczeń może zwrócić się w formie ustnej lub pisemnej.
3) W imieniu dziecka mogą wystąpić rodzice.
4) Działania wyjaśniające powinny być podjęte w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
Obowiązki uczniów
§ 22
1. Uczeń ma obowiązek:
1. Przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły.
2. Zachowania się każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
3. Noszenia schludnego stroju: stonowane kolory odzieży wierzchniej (bez jaskrawych i wielobarwnych strojów), nie noszenia biżuterii zagrażającej życiu i zdrowiu ucznia i innych, nie używania makijażu, bez farbowanych włosów i pomalowanych paznokci, nie noszenia krótkich spódnic i spodni biodrówek, bez bluzek z dużymi dekoltami, ucznia obowiązuje strój galowy podczas uroczystości szkolnych i lokalnych: granatowe lub czarne spodnie i spódnice, białe bluzki lub koszule.
4. Wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę: rzetelnej pracy nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się zajęć szkolnych, uczestniczenia w wybranych przez siebie organizacjach młodzieżowych, zajęciach pozalekcyjnych lub wyrównawczych.
5. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych.
6. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
7. Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenia jej autorytetu.
8. Nie przynoszenia do szkoły przedmiotów wartościowych, dużych kwot pieniężnych (za zaginięcie tych przedmiotów szkoła nie ponosi odpowiedzialności).
9. Nie przynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu
i zdrowiu uczniów np. ostrych narzędzi, materiałów wybuchowych i innych.
10.Uczniowie nie powinni przynosić do szkoły telefonów komórkowych. W sytuacji szczególnej potrzeby powinni o posiadaniu telefonu poinformować wychowawcę klasy i korzystać z niego wyłącznie podczas przerw śródlekcyjnych. Za uszkodzenie lub zaginięcie telefonu szkoła nie ponosi odpowiedzialności.
11. Ucznia obowiązuje całkowity zakaz ćwiczeń na zajęciach sportowych i lekcjach wychowania fizycznego w biżuterii, okularach, zegarkach itp.
12. Dbanie o bezpieczeństwo zdrowie własne oraz swoich kolegów wystrzegać się szkodliwych nałogów: alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki..
13. We własnym zakresie naprawiać udowodnione, wyrządzone szkody materialne.
14. Przestrzegać zasad kultury współżycia, godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej.
15. Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, ustaleniom samorządu uczniowskiego.
16. Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym, przestrzegając społecznie akceptowane normy.
17. Uczeń może być zwolniony z zajęć świetlicowych na pisemną prośbę rodzica i za zgodą nauczyciela świetlicy.
Nagrody i kary
§ 23
1. Uczeń może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
1) wzorową postawę,
2) wysokie wyniki w nauce,
3) znaczne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych,
4) dzielność, odwagę,
2. Ustala się następujące rodzaje nagród:
1) pochwała wychowawcy wobec klasy,
2) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom, List gratulacyjny,
4) nagroda rzeczowa,
5) nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców,
6) stypendium naukowe lub sportowe.
3. Dyrektor szkoły jest zobowiązany poinformować rodziców o przyznanej uczniowi nagrodzie.
4. Ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
2) upomnienie dyrektora,
3) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia przez wychowawcę i dyrektora,
4) uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły- za zgodą Kuratora Oświaty i dyrektora szkoły do której jest przeniesiony,
5) powiadomienie policji w przypadku:
a) kradzieży ( w porozumieniu z rodzicami dziecka pokrzywdzonego i na ich wniosek);
b) bycia pod wpływem alkoholu na terenie szkoły;
c) zażywania narkotyków, środków odurzających lub ich rozprowadzania na terenie szkoły;
d) fizycznego i psychicznego znęcania się nad innymi uczniami;
e) brutalności;
f) dopuszczenia do innych wykroczeń, które naruszają ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne;
g) obniżenia oceny z zachowania zgodnie z WSO.
6) Niedopuszczalne jest stosowanie kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD WYMIERZONEJ KARY
§ 24
1. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klas lub rodziców, odwołanie kierowane jest do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.
2. Uczeń może odwołać się od kary na piśmie skierowanym do dyrektora szkoły.
3. Dyrekcja szkoły jest zobowiązana informować rodziców ucznia
o zastosowaniu wobec niego kary.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
CEREMONIAŁ SZKOŁY
1. Symbole narodowe – godło, flaga, hymn państwowy
1) flagami dekorujemy szkołę z okazji świąt i rocznic państwowych oraz ważnych świąt szkolnych np. Rocznica Konstytucji 3 Maja i inne,
2) w czasie żałoby narodowej zawieszamy flagi państwowe z czarną wstęgą, przed budynkiem szkoły,
3) godło wisi w każdym pomieszczeniu szkoły,
4) w każdej sali znajduje się krzyż zawieszony na ścianie obok godła państwowego.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami,
3. Zasada prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
§ 26
Procedura wprowadzania zmian w Statucie Szkoły
1. Przygotowanie projektu zmian przez zespół zadaniowy.
2. Przedstawienie projektu zmian Radzie Rodziców, Radzie SU oraz Radzie Pedagogicznej.
3. Podjęcie uchwały zmieniającej zapisy w Statucie.
4. Przesłanie znowelizowanego statutu do organu prowadzącego i nadzorującego, celem sprawdzenia zgodności zapisów statutowych z prawem.
5. Pierwszy statut nadaje organ prowadzący, natomiast jego nowelizacja leży w gestii Rady Pedagogicznej.
6. Jeśli znowelizowany statut nie jest zgodny z prawem, wówczas Kurator Oświaty może go uchylić w całości lub w części, której dotyczą zapisy niezgodne z prawem.
7. Następuje to w drodze decyzji administracyjnej, od której organ nadający statut może się odwołać do MEN w terminie 14 dni.
8. Jeśli w dalszym ciągu decyzja jest niekorzystna, wówczas istnieje możliwość odwołania się do sądu administracyjnego.
9. Uprawnioną do dokonywania nowelizacji statutu jest rada pedagogiczna, podejmując stosowną uchwałę.
10. Inicjatorami projektu zmian mogą być:
1) dyrektor szkoły, placówki, jako przewodniczący rady pedagogicznej,
2) Rada Rodziców,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Organ Prowadzący,
5) Organ Nadzoru Pedagogicznego.
11. Statut jest opublikowany na stronach internetowych szkoły oraz w wersji papierowej do wglądu w bibliotece szkoły.
Statut wchodzi w życie uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 30 sierpnia 2016 r. a obowiązuje od dnia 1 września 2016 r.
PRZEWODNICZĄCY RADY PEDAGOGICZNEJ – Adam Wiedera
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkolno - Przedszkolny w Kozarzewie